​قرنطینه خانگی چیست و چه تفاوتی با ایزوله کردن دارد؟
نوشته شده توسط : محبوبه

​قرنطینه خانگی چیست و چه تفاوتی با ایزوله کردن دارد؟

قرنطینه خانگی دارای قوانینی است که حتما باید رعایت کنید. در این مطلب به بررسی چگونگی انجام آن و همچنین تفاوتش با ایزوله کردن می‌پردازیم.

 

تور گرجستان

تور دبی

تور زمینی باکو

تور وان

تور باکو
تور استانبول  

 

 

 

ویروس کرونا جدید با نام علمی SARS-COV-2 که سبب بیماری کووید 19 می‌شود، هنوز ناشناخته است. به همین دلیل توصیه شده حتی در صورت داشتن علائمی شبیه به سرماخوردگی، خود را برای چند روز قرنطینه کنید. قرنطینه خانگی دارای یک سری قوانین و اصول بوده و تنها در صورت رعایت آن‌ها، نتایج موفقیت‌آمیز و موثری خواهید داشت.

 

نکته اینجاست که در کنار قرنطینه، اصطلاح دیگری با نام ایزوله کردن نیز وجود دارد. بسیاری از افراد تفاوت بین این دو را نمی‌دانند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای کمک به مبارزه با این بیماری تنفسی مرگبار، اطلاعات عمومی خود را افزایش داده و مخصوصا شیوه صحیح قرنطینه خانگی و همچنین ایزوله کردن را یاد بگیرید.

 

محققان عقیده دارند ویروس کرونا، در برخی افراد خود را شبیه به یک بیماری سرماخوردگی ساده نشان می‌دهد. این موضوع شاید به نظر خوشحال‌کننده به نظر برسد، اما از یک دیدگاه بسیار خطرناک است. برخی افراد، علائم ضعیفی مثل یک آنفلوآنزا ساده یا حتی سرماخوردگی از خود بروز می‌دهند، اما در صورت انتقال ویروس به بدن فردی دیگر، وی را به کام مرگ خواهند کشاند. سیستم دفاعی هر بدن وضعیت متفاوتی داشته و از طرفی کروناویروس در بدن هر میزبان، رفتار متفاوتی خواهد داشت.

 

به همین دلیل هیچ جایی برای ریسک کردن وجود ندارد. در صورتی که جان عزیزانتان را دوست دارید، در صورت داشتن کوچکترین علائم از بیماری باید خود را قرنطینه خانگی کنید. تصور نکنید یک مبتلا به کووید 19 لزوما دارای سرفه، تنگی نفس و تب است. برخی بیماران حتی با آبریزش بینی، خارش گلو و دیگر علائم سرماخوردگی مواجه شده‌اند. البته این موضوع خوشحال‌کننده است، اما هیچ تضمینی برای رفتار مشابه ویروس در بدن پدر، مادر، خواهر و برادر، دوستان و همکاران شما وجود ندارد.

 

قرنطینه خانگی

 

به همین دلیل تاکید می‌کنیم تفاون قرنطینه خانگی و ایزوله کردن را یاد گرفته و به خوبی نحوه انجام هر دو را بیاموزید. در صورت داشتن علائمی شبیه به سرماخوردگی، سریعا این راهکارها را دنبال کنید.

 

فرق بین ایزوله کردن و قرنطینه خانگی

وقتی به خاطر داشتن نشانه‌هایی از بیماری، که در مطلبی به طور مفصل آن را بررسی کردیم، خود را بیمار تصور کردید، عملی که به منظور جداسازی خود از بقیه انجام می‌دهید، در واقع ایزوله کردن نام دارد. گفتنی است برای پی بردن به علائم این بیماری تنفسی مرگبار می‌توانید روی لینک ابتدای مطلب با عنوان «ویروس کرونا» کلیک کنید. در این مطلب به طور مفصل، از همه ابعاد، به بررسی کروناویروس جدید پرداختیم.

 

در آن سو، منظور از قرنطینه جداسازی افراد دارای ریسک مبتلا شدن به بیماری محسوب می‌شود. ارزیابی‌های دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز مشخص کرد به طور متوسط، دوره نهفتگی کروناویروس نوظهور، 5.5 روز است، هر چند گزارش‌هایی مبنی بر دوره کمون 14 و حتی 28 روزه نیز شنیده می‌شود! منظور از دوره نهفتگی، فاصله زمانی بین ورود ویروس به بدن تا ظهور نشانه‌های بیماری حاصل از آن است.

 

وقتی یک فرد از نظر ابتلا به کووید 19 پرریسک شناخته شد، به اندازه دوره نهفتگی، وی را قرنطینه می‌کنند. حال این قرنطینه می‌تواند خانگی یا داخل بیمارستان باشد. هدف از این کار، اطمینان از بیمار نبودن وی است. به منظور اطمینان، برای بیماری کووید 19، دوره قرنطینه دو هفته‌‌ای در نظر گرفته شد.

 

قرنطینه خانگی

 

به عنوان نمونه‌ای از افراد پرریسک به منظور درک بهتر، باید به مسافران برگشته از شهر ووهان چین، کانون شیوع ویروس کرونا 2020، یا اعضای خانواده یک مبتلای قطعی به بیماریاشاره کرد. آن‌ها به اندازه حداکثر مدت دوران نهفتگی یعنی دو هفته در محلی جداگانه نگه داشته می‌شوند تا از سلامتشان اطمینان حاصل شود.

 

اما وقتی بیمار بودن یک فرد از روش‌های مختلف همچون گرفتن آزمایش به اثبات رسید، باید وی را ایزوله کرد، یعنی از بقیه دور نگه داشت. مدت زمان قرنطینه، به اندازه حداکثر دوران کمون ویروس کرونا یعنی 14 روز است، اما ایزوله کردن، تا زمان بهبود پیدا کردن بیمار و مخصوصا منفی شدن تست‌های وی، ادامه پیدا خواهد کرد. به عبارتی برای دوران ایزولگی نمی‌توان مدت زمان مشخصی از قبل تعیین کرد.

 

هر کشور روال متفاوتی برای خارج کردن بیماران از حالت ایزوله دارد. به عنوان مثال در کشور چین، وقتی یک بیمار بهبود پیدا کرد و دیگر نشانه‌ای از بیمار بروز نداد، در صورت منفی شدن تست کرونا وی برای دو روز پیاپی، مرخص خواهد شد.

 

روش ایزوله کردن

با توجه به شرایط بحرانی کنونی، بهتر است در هر دو حالت قرنطینگی و ایزولگی موارد زیر را رعایت کنید. در حالت قرنطینه خانگی نیز به صرف تصور به بیمار بودنتان، خود را دور از بقیه نگه خواهید داشت، به همین دلیل همچنان باید برای حفظ سلامت خود و بقیه به نکات بهداشتی توجه کنید.

 

قرنطینه خانگی

 

اکنون در صورتی که تست کرونا فردی مثبت شد، در صورت عدم نیاز به مراقبت‌های ویژه و بستری شدن، وی را به منزل فرستاده و تقاضا می‌کنند تا خود را ایزوله کند. البته در اصطلاحا عامیانه، از وی درخواست خواهد شد تا خود را قرنطینه نگه دارد!

 

دور ماندن از بقیه

رفت و آمدتان در منزل را محدود کرده و در یک اتاق که بقیه تردد ندارند، استراحت کنید. در صورت ممکن سرویس بهداشتی و حمامتان را نیز از بقیه جدا کنید. در قسمت‌هایی که شما رفت و آمد می‌کنید، باید سیستم تهویه مطبوع قوی وجود داشته باشد.

 

دور شدن از حیوانات خانگی

ابتدا تصور می‌شد حیواناتی نظیر سگ و گربه به کووید 19 مبتلا نمی‌شوند، اما تا امروز چند گزارش درباره آلوده شدن حیوانات خانگی به ویروس کرونا منتشر شده است. در صورت اجبار برای ارتباط با آن‌ها حتما در زمان نزدیک شدن ماسک روی صورت داشته و برای لمس بدن، از دستکش استفاده کنید.

 

عدم پذیرش مهمان و پایبندی به قرنطینه خانگی

هیچ فرد مهمانی را به منزل دعوت نکنید. در زمان ایزوله کردن، که بیماری شما به اثبات رسیده است، حتی بهتر است در صورت ممکن سایر افراد منزل از آن خارج شده و تا زمان بهبودی در مکان دیگری حضور داشته باشند.

 

وجدان خود را قاضی کرده و مخصوصا در زمان اطمینان از مبتلا بودن به بیماری، هرگز قوانین ایزولگی را دور نزنید؛ هرگز نباید از منزل خارج شده و در اجتماع تردد کنید. ویروسی که در شما یک بیماری خفیف ایجاد کرده، می‌تواند عامل مرگ افراد دیگر باشد.

 

عدم مراجعه بی‌مورد به بیمارستان

ارزیابی وزارت بهداشت ایران نشان داد نزدیک به 40 درصد موارد ابتلا داخل بیمارستان‌ها رخ می‌دهند. افرادی با تصور ابتلا به کرونا، در حالی که یک آنفلوآنزا یا سرماخوردگی ساده دارند، وارد محیط آلوده بیمارستان شده و در آن جا شک خود را به یقین تبدیل می‌کنند! در صورت عدم بروز تب، سرفه‌های خشک و خسته‌کننده به صورت پیاپی و مخصوصا نفس تنگی، از رفتن به بیمارستان خودداری کنید.

 

استفاده از ماسک

برای افراد بیمار استفاده از ماسک ضروری است. به این ترتیب حین حرف زدن، عطسه یا سرفه ذرات حاوی ویروس از دهانشان به بیرون پرتاب نشده و بقیه را آلوده نخواهند کرد. در زمان عطسه یا سرفه حتما دستمالی جلوی دهان و بینی خود گرفته و سپس آن را مستقیم در یک سطح در بسته بیندازید. به طور مرتب دست‌هایتان را شستشو بدهید تا بعد از مبارزه بدن با ویروس کرونا‌، آن‌ها را مجددا وارد بدن خود نکنید.

 

مجزا کردن وسایل در منزل

لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال و دیگر لوازمتان را باید از از سایر اهالی منزل جدا کنید. اگر امکان جدا کردن سرویس بهداشتی وجود ندارد، حداقل از حوله متفاوتی استفاده کنید. بعد از هر مرتبه استفاده از لوازم شخصی‌تان، آن‌ها را با دقت ضدعفونی‌ کنید. میز مطالعه، لپ تاپ، گوشی هوشمند، کتابخانه و هر سطحی که امکان نشستن ذرات حاوی ویروس روی آن وجود دارد را هر روز ضدعفونی کنید.

https://bisungasht.com/mag/home-quarantine/





:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: